25.9 C
Пазарджик
петък, 24 май, 2024

НСИ: Разходите за храна скочиха с 18%

lory.bg - магазин за дамски обувкиlory.bg

Най-много е увеличението в покупателната способност при масло, боб и хляб

През 2023 г. българските домакинства са изразходвали 10 044 лв. средно на лице, което е с 19,7% повече в сравнение с 2022 година. За периода 2014 – 2023 г. разходите на домакинствата се увеличават 2,2 пъти, показват данните на НСИ.

Относителният дял на потребителския разход от общите разходи на домакинствата намалява от 83.,4% през 2014 г. на 81,8% през 2023 година. През периода 2014 – 2023 г. се наблюдават следните промени по отношение на някои видове разходи средно на лице от домакинство

Изразходваните средства за храна и безалкохолни напитки през 2023 г. са 2 987 лв., или с 18.1% повече спрямо 2022 г. и 2 пъти повече в сравнение с 2014 година

Разходите за облекло и обувки през 2023 г. са 348 лева. В сравнение с предходната година те нарастват с 23.8%, а спрямо 2014 г. – 2 пъти

Разходите, свързани с жилището (вода, електроенергия, горива, жилищно обзавеждане и поддържане на дома), за последната година са 1 685 лева. В сравнение с 2022 г. нарастват със 7.6%, а спрямо 2014 г. се увеличават 2.2 пъти

За здравеопазване през 2023 г. cа изразходвани 610 лв. – с 11.7% повече от 2022 г. и 2.6 пъти повече спрямо 2014 година

За транспорт и съобщения през 2023 г. са похарчени 1 159 лв., което е с 19.0% повече от 2022 г. и 2.2 пъти повече спрямо 2014 година

През последната година разходите за данъци и социални осигуровки са в размер на 1 355 лв. и се увеличават с 32.8% в сравнение с 2022 г., а спрямо 2014 г. нарастват 2.7 пъти.

През 2023 г. настъпват промени при потреблението на основни хранителни продукти средно на лице от домакинство в сравнение с 2022 година. Най-голямо намаление има в потреблението на хляб и тестени изделия – с 3.1 кг, и на кисело мляко – с 1.2 килограма. Увеличава се консумацията на месни произведения – с 0.8 кг, на плодове – с 0.6 кг, на безалкохолни напитки – с 5.9 литра, на алкохолни напитки – с 2.9 литра.

Покупателната способност на домакинствата нараства през 2023 г. спрямо 2022 г. при повечето от основните хранителни продукти. Най-голямо е увеличението на покупателната способност при млечните масла (16.9%), зрелия фасул (16.5%) и хляба (15.0%).

Силвия Катранкова
Силвия Катранкова
Силвия Катранкова се присъединява към екипа на Телемедиа през 2015 година. Занимава се с журналистика още от ученическите си години.

Свързани статии

Последвай ни

27,000Феноветекато
4последователиследвам
1,840абонатиабонирам
spot_img

Последни статии