През миналата учебна година те са били 10 450, а през 2016 г. в дуална форма са се обучавали 353 ученици от VIII до XII клас. Това съобщи заместник-министърът на образованието и науката Мария Гайдарова по време на Националната среща за иновации в дуалното обучение.
За подкрепа на дуалното обучение има финансиране по проект на стойност общо 24 млн. лева – средства от Европейския социален фонд и от държавния ни бюджет. Целта на проекта е да се разшири обхватът на дуалната система на обучение в България, да се повиши качеството на професионалното образование и да се засили връзката му с реалните нужди на пазара на труда, допълни заместник-министърът на образованието и науката.
В рамките на проекта се оказва целенасочена подкрепа за училищата, обучаващи ученици в дуална система на обучение, подкрепа за тези ученици, за техните родители, работодатели и наставници.
Отделно в Националния план за възстановяване и устойчивост се предвижда да бъдат изградени центрове за високи постижения и 24 професионални гимназии ще бъдат напълно оборудвани.
Зам.-министър Гайдарова припомни, че началото на дуалното обучение в България е поставено през 2015 г. чрез два проекта. Първият е ДОМИНО, който е по българо-швейцарската програма за сътрудничество за въвеждане на принципите на дуалното обучение в българската образователна система.
Другият проект е на Стопанската камара в Австрия. От тогава са направени законодателни промени, за да се стимулира дуалното обучение и то да се провежда по правилния и законосъобразен начин, отбеляза Гайдарова.
„От миналата година въведохме специфични допълнителни възможности за провеждане на държавния зрелостен изпит за придобиване на професионална квалификация, който стана и задължителен. Утвърдена беше програма за обучение на наставниците. Има изменения и в Кодекса на труда, свързани с уреждането на условията за сключване на трудови договори при дуалната система на обучение. Учениците в дуално обучение от VIII до X клас имат осигурени стипендии, като в XI и XII клас получават възможност за сключване на трудови договори с конкретния работодател“, обясни Мария Гайдарова.
Важно е сътрудничеството и взаимодействието между всички заинтересовани страни. С тази цел през 2018 г. е създаден и Консултативен съвет за професионално образование и обучение.
Източник: МОН