Децата, посещавали предучилищна, са с по-високи резултати на тестовете PIRLS

06.12.2017 14:46 607 Коментари:1 / Добави коментар Източник: МОН Редактор: Елена Кирилова България
Децата, посещавали предучилищна, са с по-високи резултати на тестовете PIRLS

Четвъртокласниците, които са посещавали детска градина, са постигнали по-високи резултати от тези, които не са били обхванати в предучилищна подготовка.

Това показват данните от последното издание на международно изследване PIRLS, проведено през 2016 г., публикувани от Министерство на образованието и науката.

В него се включиха общо 50 страни, като България отчита най-доброто си представяне от всички досегашни участия. Учениците ни достигнаха 552 точки при средно 500 за изследването и изпревариха връстниците си от САЩ (549 т.), Италия (543 т.), Германия (537 т.), Израел (530 т.), Франция (511 т.) и др.

Анализът на PIRLS доказва, че посещаването на детска градина има пряка връзка с резултатите на децата. 79% от българските участници са ходили на детска градина минимум 3 години. Това е увеличение с 21% спрямо 2011 г. В същото време необхванатите в предучилищна подготовка деца са намалели от 10% през 2011 г. на 3% през 2016г. Четвъртокласниците, които са ходили най-малко 3 г. на детска градина, са изкарали 53 т. повече от тези, посещавали по-малко от година, и 75 т. повече от необхванатите в предучилищна подготовка.

Удовлетвореността на учителите също е определещя за резултатите на техните ученици. През 2016 г. 40% от преподаватели са посочили, че са удовлетворени от работата си, а техните ученици имат средно 557 точки. 52% са донякъде удовлетворени, а едва 8% са неудовлетворени. Възпитаниците им са постигнали съответно 548 т. и 543 т.

Международното изследване PIRLS се фокусира върху две основни цели при четенето в и извън училище – четене с разбиране на художествени текстове и извличане и ползване на информация от научно-популярни текстове. Задачите в тестовете са свързани с четири когнитивни процеса – търсене и извличане на информация, извеждане на преки заключения, интерпретиране и обобщаване на идеи и информация, както и анализ и оценка на съдържанието, езика и структурата на текста.

През 2016 г. общо 4281 ученици и 214 учители от 153 български училища, както и 4242 родители участваха в изследването. Резултатите показват, че децата се справят еднакво добре с литературните и научно-популярните текстове. Средният им резултат при първия вид е 551 т., а при втория – 554 т. PIRLS използва сравнителни равнища на способностите и разделя учениците спрямо получените резултати. Най-високото – напреднало равнище, изисква 625 точки, а високото – 550 т. Повече от половината български четвъртокласници, участвали в изследването, достигат високо ниво, а всеки пети и напреднало. За сравнение, останалите държави имат едва 10% ученици с постижения на напреднало равнище. Това означава, че българските ученици са добили достатъчно знания от учебното съдържание и дори го надхвърлят. Едва 5% от четвъртокласниците ни не са успели да изкарат 400 т. и да покрият ниското равнище.

Анализите показват, че фактори като образователните възможности и социално-икономическото състояние на семейството влияят в най-голяма степен на резултатите на учениците и са основополагащи за отношението на подрастващите към обучението. Децата, които имат повече от 100 книги, връзка с интернет, самостоятелна стая и поне един родител с висше образование, са изкарали средно 144 точки повече от децата с по-малко от 25 книги у дома, чиито родители нямат по-високо от средно образование.

Важен фактор за постиженията на българските ученици е и използването на езика на теста в семейството. 83% от учениците винаги или почти винаги говорят на български в семейството, 11% са посочили, че го използват понякога, а 6% - никога. Разликата в постиженията им е 117 точки.

Международното изследване измерва и нагласата на децата към четенето. 55 % от участниците имат положителното отношение към книгите и обичат да четат, докато 12% казват, че четенето не ги влече. Очаквано, техните резултати са средно с 47 т. по-ниски. 

Тагове: образование
Споделете в:

Коментари

1
0
Ice06.12.2017

Много е важно децата да са мотивирани.И в училище да се чувстват добре. Иначе няма как да стане.

Топ новини

Множество сигнали за паднали дървета и клони
02.04.2020 11:11 60
Множество сигнали за паднали дървета и клони

Над 20 сигнала за паднали дървета и клони, в следствие на необичайния за апри...

По единствения сценарий учениците ще се върнат в училищата на 14 май
02.04.2020 11:02 299
По единствения сценарий учениците ще се върнат в училищата на 14 май

Единственият сценарий, по който ще говорим, е този, при който се възстановяват уч...

Нов случай на COVID-19 в Пещера
02.04.2020 08:15 601
Нов случай на COVID-19 в Пещера

Жена на 55 години от Пещера е дала положителна проба за коронавирус, съобщиха от ...

ТМ+

Инж. Емил Йончев с призив в помощ на МБАЛ - Пазарджик
01.04.2020 19:05 3233 Общество
Инж. Емил Йончев с призив в помощ на МБАЛ - Пазарджик

П Р И З И В !!! БЛАГОТВОРИТЕЛНА КАМПАНИЯ от  Ротари клуб Пазарджик УВАЖАЕМИ...

Сдружението на предприемачите в Пазарджик с призив за подпомагане на медиците
25.03.2020 18:10 1140 Акценти
Сдружението на предприемачите в Пазарджик с призив за подпомагане на медиците

П Р И З И В до правещите бизнес в Община Пазарджик инициативни и можещи х...

Медиите в Пазарджик с призив за навременна информация за COVID-19
24.03.2020 17:44 3454 Общество
Медиите в Пазарджик с призив за навременна информация за COVID-19

До председателя на Областния оперативен щаб за борба с коронавируса До Директора ...

Окончателно - Марин Рачев вече не е кмет на община Септември
06.03.2020 13:44 8226 Акценти
Окончателно - Марин Рачев вече не е кмет на община Септември

Официално Общинската избирателна комисия в Септември прекрати предсрочно пълномощ...