Неправомерно се използват имената на Лили Иванова, Стефка Костадинова жерналиста Лилия Мустакова
Зачестяват измамите с реклами на продукти за лечение на хронични заболявания и облекчаване на различни бележки, в които неправомерното се цитират имена на популярни лица от музикалната сцена, спорта и журналистиката, медици и медии.
Една от националните телевизии показа фалшива реклама на хранителни добавки за хора с диабет, в която са замесени имената на медията и популярната водеща Лилия Мустакова.
БТА разказа за измама с логото на агенцията и Стефка Костадинова в реклама на лекарство за болки в ставите. Същото лекарство се промотира и с името на Лили Иванова, видя онлайн платформата „Ние, потребителите“.
Обединяващото в тези реклами са познатите при подобни измами похвати: свидетелства на авторитетите, билкова основа на медикаментите, достъпност за обикновените хора, отстъпки до 50% и отброяващ времето на промоцията часовник и др.
За да помогнат на хората да се ориентират по-добре, когато попаднат на подобни предложения, експертите от „Ние, потребителите“ направиха анализ на някои от елементите в специално създадената рекламна страница с името на Лили Иванова, които издават, че е измамна.
Тази страница се намира на адрес: https://lyndanarrone-bunn.com/anv/rod/xzm.php, а на нея са поместени новина, че „Срещу Лили Иванова е заведено дело за разкриване на тайната и за лечение на ставите“, фалшиво интервю с нея за историята след спечелване на делото, фалшиви постове уж в нейната официална Facebook страница, коментари на други потребители в социалните мрежи, експертен коментар на медик и разказ в пет дни на потребител за резултатите на продукта и др.
Да се върнем на издайническите твърдения в рекламната страница!
Делото за разкриване на тайната на Лили Иванова за лечение на ставите е заведено от Национална асоциация на дерматолозите, а сдружение с подобно наименование в България не съществува. Освен това, разглеждането на подобен спор не попада във функциите на Конституционния съд и няма как да бъде вярна вменената реплика, че е била съдена там.
Времето от завеждането на делото до неговото спечелване от поп дивата е съмнително кратко – само един месец. Всяко съдебно производство е поне двуинстанционно и няма как да се стигне до окончателно решение в толкова кратък срок. Странно е и хрумването при посочването на размера на уж присъденото обезщетение да се използва чужда валута – 64 000 евро, а още по-фрапантно е да се твърди, че средствата са дарени на „Фонда за лечение на деца“, тъй като такъв в България към момента няма.
При търсене в интернет с ключови думи „Лили Иванова стави болки в коленете и гърба“ не излиза нито един резултат, въпреки че се споменават уж състояли се „телевизионни изяви“ на певицата. Това е меко казано странно, тъй като нейните медийни участия в последните години са сведени до санитарния минимум, а когато такива все пак се случват в телевизионен ефир, няма как видеозаписът да не бъде публикуван на страницата и в каналите на съответната медия, респективно – да не излиза като резултат при търсене.
В този пример също се прилага популярният в рекламата подход „свидетелства на авторитетите“, като тук силата е двойна. Първо, защото Лили Иванова е една от най-големите звезди на родната поп музика и безспорно оказва влияние върху своите почитатели, включително върху онази част от тях, към които целево е насочен промотираният продукт. Същевременно широко известен факт е, че тя има завършено медицинско образование и това придава допълнителна, експертна тежест на твърдението. Цитирано е име на ревматолог от Българското дружество по ревматология Слави Стойчев. В подобни случаи хората могат да се обърнат към сдружението и най-вероятно ще научат, че там нито има специалист с такова име, нито ангажимент с въпросната реклама.
И още:
Едно от изображенията на фалшивия сайт е колаж – корица на популярно списание със снимката на Лили Иванова, върху която с фотошоп са поставени флакон и опаковка на рекламирания продукт.
Цената е в евро, обявено е голямо намаление от 78 евро на 39 евро, като има часовник, който отброява времето до изтичането на офертата.
Уж извадени от Facebook коментари на хора с български имена, като при кликване върху името на потребителя не се отваря коментарът в профила му, а посетителят се премества на друг пасаж от същата уеб страница на рекламата.
В допълнение, при свободно търсене в интернет на рекламирания продукт се намират уеб страници, които са регистрирани през тази година, в Панама, нямат никакви данни за търговеца и за връзка с него. Отново се предлагат фрапантни отстъпки – в единия от сайтовете, например, цената на продукта е 138 лв., а се продава за 69 лв. Във Facebook има няколко страници на продукта, всяка от които с подозрително малко на брой последователи, малко реакции на постовете, никакви коментари, посоченият имейл е в платформата за безплатна поща gmail, анализират още от „Ние, потребителите“.