В Пазарджик беше открито 20-то Световно първенство по корабомоделен спорт за скоростни кордови модели – класове А/В. То ще се проведе на единствената, останала в света, специална водна писта (подобна има в Стара Загора, но е изоставена).
През последните 20 години областният град се утвърди като световен център на моделните спортове. През 1997 г. тук е 10-тото първенство, година по-късно – 18-то, 2015 г. – 19-то, още три Европейски първенства в междинните години, а през 2012 г., паралелно с Европейското по корабомоделен спорт, и Световно първенство по авиомоделизъм за кордови модели. През последните години България незменно е класирала свои състезатели в челните редици. Световни и Европейски шампиони са били Асен Танев и Георги Кабаков от Пловдив, Лазар Лазаров – Видин, Владимир Миров – Варна, Петър Пандезов – София.
От Пазарджик Световни шампиони са Диана Убинова – първата девойка победила при мъжете през 2003 г , а Димитър Костадинов и Кристиан Горанов са Световни и Европейски юношески шампиони и призьори. През последните години най-силни изяви имат украинските и руски спортисти, в отделни категории се налагат състезатели и от Армения, Швеция, Германия и Англия.
Състезанията със скоростните кордови модели се провеждат в кръг – вързани за корда с дължина 15,924 мм. При успешен старт, се засичат 5 обиколки, които са равни на 500 метра и състезател, постигнал най-висока скорост се обявява за победител в съответната категория модели. Състезанията се провеждат в следните класове модели:
-А1-скоростни модели с ДВГ до 3,50 куб.см, диаметър на ауспуха до 7,0 мм,тегло до 1,2 кг. и с воден винт.
-А2-скоростни модели с ДВГ от3,50 до 7,50 куб.см, диаметър на ауспуха до 8,00 мм и тегло до 2,0 кг и с воден винт.
-А3-скоростни модели с ДВГ, 7,50 до 10,0 куб.см, диаметър на ауспуха до 10,0 мм и тегло до 2,5 кг и с воден винт.
-В1-скоростни модели с ДВГ до 2,50 куб.см, диаметър на ауспуха до 5,0 мм и тегло до 0,75 кг – с въздушен винт.
-А1Е-скоростни модели с ел.мотор с максимално напрежение 42V, тегло до 1,2 кг и задвижвани с воден винт.
-А2Е-скоростни модели с ел.мотор с максимално напрежение 42V,тегло до 2,0 кг и задвижвани с воден винт.
-А3Е-скоростни модели с ел.мотор с максимално напрежение 42V, тегло до 2,5 кг и задвижвани с воден винт.
-В1Е-скоростни модели с ел.мотор с максимално напрежение 42V, тегло до 0,75 кг и задвижвани с въздушен винт.
След 19-то Световно първенство през 2015 година, се въведоха нови правила в използването дебелините на кордите, изходящият отвор на ауспуха и др., с което се регистрираха и новите световни рекорди. За сега рекордьори в отделните класове са: – в клас А1- Рашид Хабибулин, Русия- 213,770 км/ч, А2- Андрей Смолников, Украйна- 209,102 км/ч, А3- Жилберт Хугенин, Швейцария- 229,546 км/ч, В1- Бабкен Шашазизян, Армения- 283,019 км/ч, А1-Е- Олексей Смолников, Украйна- 231,959 км/ч, Ф1-Е- Иля Норкин, Русия- 267,857 км/ч. При юношите в клас А1- Антон Блинов, Русия- 184,805 км/ч, Ф1- Георги Говедарски, България-251,394 км/ч . Най- високите български резултати в отделните класове са на: А1- Кирил Димитров- 177,757 км/ч – 7-ми., А2- Рафи Хорсикян, Варна- 196,078 км/ч- 3-ти, А3- Чавдар Лазаров, Видин- 195,228 км/ч, В1- Владимир Миров, Варна- 268,657 км/ч – 3-ти, В1-Е- Петър Пандезов, София- 226,986 км/ч.
Данните са предоставени от директора на Световното първенство и председател на Модел яхт клуб – Пазарджик, змс Димитър Ганчев.