На пръв поглед вече почти никой не пише на ръка, с изключение на децата в училище. В епохата на компютрите и смартфоните все по-малко хора посягат към химикалката.
Но само удобството ли има значене? Има изледвания ЗА и ПРОТИВ.
Според различни преподаватели ръкописното писане не е пряко свързано с уменията, които стандартизираните тестове проверяват, а и по-трудно се усвоява.
Според други, обаче, при писането се активира уникална невронна верига и тя допринася за стимулацията на мозъка по начини, които досега не са направили впечатление. Обучението се извършва по-лесно чрез тези начини.
Изследвания показват, че когато пишем на ръка, мозъците ни се активират по начин, различен от този когато сме написали нещо на компютър и това помага да запомняме по-лесно.
Оказва се, че ако ученик напише нещо на ръка, вместо на клавиатура, по-лесно ще го запомни. Нещо повече – ще му хрумнат повече идеи, свързани с написаното.
Проведени са експерименти с две групи ученици, които слушат лекции и си водят записки. Едната група ползва химикалка и хартия, а другата въвежда на компютър.
След седмица учениците решават тест, свързан с лекцията, за да стане ясно колко от информацията си спомнят. Учените установяват, че учениците, които са си водили записки на ръка, показват по-добри резултати, запомнят информацията за по-дълго и я разбират по-добре. Учениците, които са си водили бележки на компютър, са запомнили повече факти, но показват по-ниски резултати, когато трябва да отговарят на въпроси, свързани с тях.
Това за пореден пък показва, че въпреки удобството на клавиатурата, написаните на ръка записки помагат информацията да бъде по-добре осъзната и запомнена.