20% от българите не вярват на биопродуктите. Въвеждането на термин за качество „планински продукт“ може да обърне тази негативна тенденция, показват данните от национално представително проучване.
Основната цел на въвеждането на термина за качество „планински продукт“ е да се помогне на общностите в планинските региони.
61% от българите категорично подкрепят въвеждането на термина за качество „планински продукт“, други 27% са склонни да възприемат въвеждането на един такъв стандарт, показва изследването на АФИС. То е национално представително и е проведено в средата на март сред 1038 пълнолетни български граждани.
Данните показват, че жителите на София са в по-голяма степен възприемат положително тази идея, а също така хората с висше образование и по-високи доходи. Тук трябва да се направи уговорката, че българите са наясно, че такива продукти струват малко по-скъпо.
85% от запитаните казват, че ако терминът за качество „планински продукт“ се въведе, те по-скоро биха му имали доверие и биха разчитали на качество на един такъв продукт.
„През последните години в България се натрупа голяма доза скептицизъм, започна да избуява недоверието към всякакъв вид стандарти, които по един или друг начин опитват да обозначат хранителни продукти. Това се превърна в една тенденция, която срина доверието на българските граждани към храната, която те консумират“, заяви Стефан Георгиев от АФИС.
В изследване е включен въпрос, доколко българите вярват на надписи върху стоки, обозначаващи ги като биопродукти. Резултатите са следните: „Винаги може да се има доверие – 4%, в повечето случаи – 25%, понякога – 52%, не може да се има доверие – категорично всеки пети“.
Стефан Георгиев обясни тези данни с негативния опит, който българинът е натрупал от това, че много често продукти представяни за био не отговарят на истината.
„Въвеждането на един термин за качеството „планински продукт“ може да обърне тази тенденция. Този термин за качество би изиграл много положително страна, ако успее да запази стандарта на по-високо качество суровини и от там по-високо качество на самите продукти“, коментира социологът.
Автор на идеята на въвеждането на термина за качество „планински продукт“ е евродепутатът от левицата Момчил Неков.
„Това е една много нова мярка, която създава видимост на техния продукт и създава възможност на затворен цикъл на производство в самите планини“, коментира още той.