Дългата лятна ваканция на учениците - за и против
В разгара на лятото, около и без друго нестихващите проблеми, свързани с родното образование, изневиделица изникна още един - дължината на най-голямата ваканция на учениците. Както всичко, което през последните години се обявява за "реформа", и тази новина бе приета остро и разбуни духовете на родители, учители и изобщо всички, които някога са минали през училищния праг.
Най-много гласове в публичното пространство се чуха в защита на "свещените" три месеца почивка. Но дали има реални основания тя да се запази в този, непипан от близо век размер?
Всъщност не всички помнят, че лятната ваканция е толкова дълга, защото по това време кипи усилен селскостопански труд, а българите, като традиционно аграрен народ, навремето сме разчитали на децата в прибирането на реколтата.
После семейната помощ на полето се замести с масовите бригадирски кампании, когато за прибирането на хиляди тонове земеделска продукция бе използван безплатния детски труд. Тогава реално учебната година започва в края на октомври.
По време на проточилия се преход много промени бяха направени с цел адаптиране на образованието към съвременните изисквания. Натоварването към децата започна уж леко и прецизно, но като изтървана по нанадолнище снежна топка, набра инерция, излезе от контрол и се превърна в лавина. Натискът над учениците стана неимоверно силен, но почти не се чуват гласове в тяхна защита. Обикновено, когато стане все пак въпрос за тях, започват обвиненията, че са невъзпитани, немотивирани, агресивни. Сякаш не те са в центъра на образователната система, а са досадни натрапници, които се пречкат из училище. И рядко се запитваме - нали това са нашите деца? Нали ние ги възпитаваме - семейството, училището, обществото? Думите звучат прекалено абстрактно, но не е ли абстрактна и отговорността ни към тях.
А всъщност децата са чудесни - стига да има кой да работи наистина в техен интерес и да успее да развие капацитета им. Примерите са достатъчно красноречиви - първите места по световни олимпиади, международните отличия и награди. Дори - о,чудо! - вечните виновни за родните проблеми - децата от малцинствата, които тук не могат да завършат дори началните класове, в държави с работеща образователна система показват съвсем различни резултати. Значи проблемът не е в децата.
Но да се върнем на лятната ваканция. И да си зададем въпросите: какво всъщност правят нашите деца през лятото? Кой реално упражнява контрол върху тях? Какво научават и какво от зазубрените учебни уроци забравят през летните месеци? Колко повече време прекарват с родителите си? Или с връстниците си? Изобщо - какво печелят през дългата почивка?
Тъжното е, че децата всъщност искат да си почиват не толкова от ученето, а от училището. Значи нещо сериозно не е наред с него. И поредната буря в чаша вода, която се разплиска из медийното пространство, за пореден път ще подмине най-важните проблеми на все по-нефункциониращата образователна система. А именно - задълбочаващата се функционална /и граматическа/ неграмотност, липсата на реални знания, сривът на дисциплината и плачевните крайни резултати.
МОН отстъпи за дължината на ваканцията. И какво от това? Ще направи ли учебните програми адекватни, материалът - интересен, учителите - вдъхновяващи, учебните стаи - уютни и приятни, раниците - по-леки, а децата - мотивирани и ентусиазирани? Едва ли. Само леко отдъхване. До следваща "реформа".
Топ новини

Днес облачността от запад ще се увеличава и вплътнява. Привечер и през нощта срещ...

Новите случаи на коронавирус за последното денонощие у нас са 566, сочат данните ...

Профилирана гимназия „Иван Сергеевич Аксаков“ – Пазарджик е пър...
ТМ+

Наши зрители ни сигнализираха, че получават смс-си и имейли от името на Български...

Телемедиа започва излъчване на поредица от документални филми. „Дубай &nd...

Арменската общност в страната се обяви против датата на парламентарните избори&nb...

Искате ли да разберете малко „тайна информация“ за вашето малко слънч...
Коментари