Задвижваните с водород композиции вероятно са най- „зелените“ влакове.
„Мини електроцентрали на колела“, както ги описва Алекс Бъроуз от Университета в Бирмингам, предаде Би Би Си. Бъроуз е директор на проекта за влака Hydroflex, който беше представен в Уест Мидландс.
За разлика от дизеловите влакове, влаковете, задвижвани с водород, тези не отделят вредни газове, а използват водород и кислород за производство на електричество, вода и топлина.
Това е „напълно зелено гориво“, казва Хелън Симпсън от компанията Porterbrook, която създаде Hydroflex в партньорство с Центъра за железопътни изследвания на университета в Бирмингам.
Но водородните влакове все още са изключително редки. Единствените два действащи в целия свят са в Германия. Великобритания се стреми да стане една от следващите страни, които да започне да ги използва.
В резервоарите за водород на Hidroflex горивната клетка и акумулаторите се намират във вагони, където обикновено седят пътниците. В бъдещите модификации оборудването ще се съхранява над и под влака.
Една четвърт от влаковете в Обединеното кралство се движат само на дизел. Правителството иска всички те да изчезнат до 2040 година.
„Въглеродната форма е на стената“, казва Майк Мълдун от френския производител на влакове Alstom, компанията зад немските водородни влакове. Той твърди, че железопътният сектор трябва да стане по-зелен, ако искаме да убедим повече хора да преминат от кола към влак.
Но до момента, когато влаковете с водород започнат да превозват пътници из Великобритания, влаковете с дизелови двигатели са необходимост. Малко вероятно е регионалните маршрути, които превозват относително малко пътници, скоро да бъдат електрифицирани. И тук е мястото на водородните влакове.
Очакванията са, че те ще превозват пътници във Великобритания след две години.
Източник: Global Rail News